torsdag 15. januar 2009

Å reise i tid..?

For et par dager siden så skrev jeg om tankeeksperimentet "hva kunne du bidratt med om du plutselig hadde befunnet deg i steinalderen?". Dette har medført seg overraskende lite diskusjon, men har gitt spire til ett nytt men relatert tema - nemlig tidsreise. Det er da spesielt min bloggevenn Joakim som tok det opp, og har skrevet en artikkel om det. Ikke en helt uventet vridning på tematikken, og jeg gyver løs på det jeg også - for tanken er jo utrolig spennende!

Tenk om...
Tenk om du kunne gå inn i en maskin, trykke på en knapp, og plutselig befinner du deg langt bak i tid. Hva du ser er jo på mange måter forsøkt beskrevet i historiebøker; kanskje befinner du deg midt på Omaha Beach i andre verdenskrig? Kanskje du er i Hitlers bunker og hører stemmen hans? Kanskje du dukker opp midt i et åpent landskap og det er en svær Sabeltanntiger som er i løpende sprang på vei mot deg. Eller kanskje noe hyggeligere - du møter din bestemor da hun var 7 år gammel, og hun kommer suttende på noen karameller som hun har i et hvitt kremmerhus?

Kanskje du da griper sjansen og sier noe til henne, som du har hørt henne si til deg hele sitt liv?

Hva om...
Ville det du gjorde i fortiden da forplantet seg fremover? Slik at de ordene du hadde hørt fra din bestemor, kanskje i effekt var et resultat av at hun nettopp møtte deg når hun var 7 år gammel? Kanskje det var derfor hun sa det til deg når hun ble bestemor, fordi hun husket møtet med en fremmed og ordtaket hun fikk med seg? Og hvis den fremmede var deg, var det da bestemt at du skulle reise tilbake i tid allerede før du hadde gjort det? Som en slags skjebne?

Eller ville fortiden vært som en annen dimensjon; at vi kan reise tilbake, observere og handle. Påvirke. MEN vår tilstedeværelse ikke ville påvirket noe som helst - nettopp fordi det tross alt levde mennesker i nåtiden, og man kan ikke forandre noe som allerede har skjedd? Og når man så reiste "hjem" til vår dimensjon igjen, ville alt være som før, uforandret?

For går det virkelig an å endre fortiden? Hva om man endrer noe som hadde resultert i at man selv aldri ville bli født... Kan man da i utgangspunktet klare å gjøre nettopp den endringen? Og ville man i så fall bare plutselig forsvinne?

“If I just turn this button, the whole humanity will die - and never know about it.. But uh-oh, that would mean that my mother would die and never give birth to me - ergo, I would not live - ergo I cannot possibly be able to do this..?”

Noen er enige...
Bilde av: Yousuf KarshMange svært smarte mennesker har teoretisert rundt dette med tidsreise. Einstein er en av de mest sentrale, og han hevdet det ville kunne være teoretisk mulig. Dersom man reiser fortere enn lysets hastighet, skal visstnok det kunne gjøre at man reiser tilbake i tid. For å sitere Wikipedia:


Albert Einstein kom med teorien om at lysets hastighet var den eneste konstanten i universet. Farten til lyset vil være lik uansett hvilket treghetssytem vi observerer den fra. Dette betyr at noe annet må endre seg. Tiden endrer seg for at vi skal kunne observere lysfarten slik vi gjør. Dette medfører at en person som beveger seg veldig fort i forhold til et treghetssystem vil ha en helt annen tidsregning. Tiden for personen som beveger seg vil gå mye senere. Dette gjelder også biologiske prosesser i kroppen.

Dette stipulerer altså følgende; reiser man fort nok, endrer tiden seg, og kroppen vil eldes saktere fordi man beveger seg såpass mye fortere enn treghetssystemet alle andre befinner seg i. Einstein sa også at man aldri vil kunne aksellerere noe opp til lyshastigheten, og dermed avviste han i stor grad sin egen tankegang rundt tidsreise. Det er allikevel et stort MEN her, for det går fremdeles ann å bevege seg veldig fort i forhold til andre treghetssystemer. Så teorien åpner fremdeles for at man vil ha en viss effekt om man beveger seg opp mot lyshastigheten.

Men altså...
Jeg tror ingenting på denne tankegangen. Det er heldigvis loads med forskere som heller ikke tror på tidsreise, så jeg står ikke helt alene.

Tanken om at dersom man bare reiser fort nok, og at man dermed reiser fortere enn lyset (og dermed fortere enn synlig bevis for eksistens), vil man reise i tid, er for meg en utrolig herlig men tilsvarende latterlig tanke. Hvis man kan reise fortere enn lysets hastighet, så vil man absolutt kunne se tilbake i tid - det er ingen tvil om det. Det er fordi når man da når en viss avstand, vil lyset som kommer frem til der du er være "gammelt". Når så lyset fra 2004 når frem til der du observerer fra, ser du i effekt bakover i tid - men du har ikke reist bakover av den grunn.

Du ser bakover i tid hver dag!
Det betyr (og dette har du kanskje ikke tenkt over) at du hver eneste dag ser tilbake i tid! Lyset du ser fra stjernene er flere år gammelt.

Når du ser lyset fra sola, ser du i effekt 8 minutter bak i tid. Lyset fra den nærmeste stjerna er 4,5 år gammelt. Ser du på en stjerne som ligger 100 lysår unna, ser du 100 år gammelt lys.

Og det tror jeg blir konklusjonen min idag.
Jeg tror ikke det vil bli mulig å reise i tid i fremtiden, aller mest fordi det bringer med seg altfor mange metafysiske utfordringer av typen "Kan jeg reise tilbake i tid og gjøre én endring som fører til at jeg aldri ble født?".

Jeg håper jeg har rett, for konsekvensene av at menneskene skulle ha tidsreiser i sitt arsenal kan bli astronomiske.


Som vanlig ender jeg innlegget med et spørsmål til deg;
Hva syns du om dette innlegget, og hva tror og håper du selv om tanken på tidsreise?

6 eksterne tanker:

Anonym sa...

Samuel: Det er alltid like spennende å se hvordan vi to har to helt ulike syn på en ting, og dette temaet er som vanlig intet unntak, det er nærmest blitt en slags norm.

Jeg skal innrømme at tanken virker noe latterlig og for meg også helt klin umulig for å si det på godt norsk, men jeg velger å ikke forkaste tanken helt. Grunnen til at jeg nekter å forkaste den helt er rett og slett fordi vi mennesker har tatt feil på så mange andre ting, ting som er blitt sett på som helt sikkert eller helt umulig. Og siden ingen kan bevise at det er umulig velger jeg å fortsatt holde en liten knapp på at det en dag vil bli mulig. Men jeg håper samtidig også at det aldri blir mulig, for som du selv nevner, vil dette medføre utrolig mange problemstillinger, problemstilling som kan ha ganske katastrofale konsekvenser. Men jeg stusser på en ting, på hvilken måte handler dette om dimensjonreise?. Jeg tror vi også har et ulikt syn på hvordan man definerer en dimensjon. Det fikk meg forøvrig til å tenke på en annen diskusjon som kunne vært spennende.

Lars Frøsland sa...

Jeg har ikke så mange tanker på om hvorvidt det er mulig å reise i tid, så det gidder jeg heller ikke kommentere...


Artig tankegang:
Marty som lever på 80-tallet, reiser tilbake i tid. Han ender opp med å spille gitar på et skoleball i 1955. Marty spiller Chuck Berry-låta Johnny B. Good, som egentlig ble skrevet i 1958.
Chuck Berry hører Martys opptreden av låta, og ender opp med å "stjele" den fra Marty.

Back to the future-filmene viser flere scener som handler om nettopp dette. Utrolig artig!


:)

Samuel sa...

Joakim:
Ja, vi virker til å være motpoler i bloggosfæren - allikevel blir vi dratt "mot hverandre" gang på gang ;) Hehe, pun intended!

Jeg forstår tankegangen din rundt at det kan bli mulig - jeg tror rett og slett ikke det. Jeg tror ikke det er fysisk mulig å reise fra noe en sfære som allerede eksisterer. Det er der dimensjonsreise kommer inn i spill; for dersom man kan reise i tid, så må det forutsettes at nåtiden fortsetter å eksistere. Ergo reiser du tilbake i tid, samtidig som det finnes en annen tid. Det må da på sett og vis være slik at du befinner deg i en dimensjon, mens nåtiden er i en annen - for det finnes kun én tid på én gang i en og samme dimensjon.

Hvilken diskusjon da?

Lars Frøsland:
Hyggelig at du kommenterer for å si at du ikke vil kommentere det jeg skriver ;)

Men joda, artig tankegang det. Litt a´la min beskrivelse av bestemor og den setningen faktisk - at man reiser tilbake i tid med kunnskap om noe som vil skje, og dermed forårsaker hendelsen - og man blir dermed årsaken til en hendelse som potensielt ikke ville skjedd dersom du ikke hadde reist tilbake i tid.

Anonym sa...

Samuel: Vel da forstod jeg hva du mente med dimensjoner, og jeg skal si meg helt enig. Jeg er fortsatt enig med deg om at det virker helt umulig, men jeg velger allikevel å være veldig forsiktig med å si det aldri noen gang kommer til å bli mulig, for det har ingen av oss egentlig noen forutsetning til å kunne si.

Jeg har lest noen spennende artikler og parallelle dimensjoner og slike ting, og det kunne vært en artig diskusjon. Finnes det parallelle dimensjoner eller ikke.

Samuel sa...

Joakim:
Det er jo jeg også svært forsiktig med; jeg benytter meg jo av det heller tvilsomme ordet 'tror' for å forkle min potensielle men usannsynlige retrett fra mine ytringer.

Er enig i at vi ikke har de rette forutsetninger - og det er jo det som er så greit med blogger - man kan diskutere synspunkter, ikke nødvendigvis hard fakta.

Line sa...

Når man reiser til USA med fly, reiser man i alle fall noen timer tilbake i tid...

Har du sett filmen "the butterfly effect"? Der reiser han på en måte tilbake i tid, og forandrer fortida... Men det er jo bare film ;)

om bloggen

Dette er ment å være en blogg hvor jeg skal dele mine meninger, og forhåpentligvis provosere litt :P Dersom du syns noe av det jeg skriver gir mening, eller absolutt ikke, si gjerne ifra :)

Håper jeg kan være litt ironisk, litt poetisk, litt humoristisk og litt saklig, alt etter når situasjonen krever de forskjellige tilnærmelsene :)