fredag 2. januar 2009

Hvorfor gutter ikke kan pisse!

Jeg hører så utrolig ofte at jenter klager over gutter og våre toalettbesøker. "Piss på setet er kvalmt!", "Kan dere ikke bare løfte setet?" og "Er det så vanskelig å tørke opp etter dere?". Nå er jeg absolutt enig i at man bør være prevantiv eller iallefall rydde opp etter seg, men jeg skal idag gå litt i dybden om dette mannlige problemet og analysere det litt ut over hva de fleste kvinnekjønn (og kanskje mannekjønn) er vant med.

Først og fremst vil jeg utheve at dette ikke er et rent manneproblem. Uten at jeg har noen personlig erfaringer rundt dette, så vet jeg at jenter kan oppleve det samme. Mer om dette senere.

Mitt mål vil iallefall være å sette fokus på det at det ikke er så enkelt som å si at vi gutter er dårlige til å sikte, samt tilby en del forebyggende tiltak. Med det sagt er dette så absolutt et innlegg for både gutter og jenter.

Sentrale områder i mannlig anatomi
Jeg vil starte med å forklare litt om den mannlige anatomi, slik at alle begreper er satt og alle har samme forutsetning til å forstå mine videre forklaringer. Det er noen områder som er særdeles sentrale.

Som det går frem av bildet her, så har mannen en penis! Den består av blant annet en glans (bedre kjent som penishode), prepucium (bedre kjent som forhud), og en en urinvei (uretra) som leder ut i urinveisåpningen. Corpus Cavernosum er svamplegemet, og altså det som blir fylt med blod når penis blir erigert.

Så går vi over til det viktige;



Årsaker til at vi gutter ikke klarer å treffe skåla
Jeg vil forsøke å ta for meg punktene i en logisk rekkefølge, og jeg starter med en av de mer sentrale:

1. Prepucium
Alle menn som ikke er omskåret har en prepucium; og dersom mannen ikke trekker bak sin prepucium ved urinering, vil den kunne komme i veien. Variasjoner i hvordan den tøyelige prepucium reagerer på vannstrålen vil kunne gjøre at strålen sender ut små dråper i variable retninger, eller den kan til og med gå så langt at en hel stråle skiller seg ut fra hovedstrålen, skifter retning, og treffer der den måtte finne det for godt.

Forebygging: Ved å trekke bak og holde sin prepucium bak før og under vannlating, vil dette problemet ikke være gjeldende.

2. Urinveisblokkering
Mannens urin ledes ut gjennom en relativt liten åpning, og det skal små forstyrrelser til for å skape en stor variasjon i vannføring i dette området. Disse forstyrrelsene kommer i form av små blokkeringer skapt av for eksempel lo fra boksershorts eller andre steder. Dette loet kan komme i posisjon når som helst, og helt uforutsett føre til urinspredning.

Forebygging: Ved å undersøke glans og urinveisåpning i forkant av vannlating vil man kunne unngå de fleste tilfeller av urinveisblokkering.

3. Urinveisklebasjon
Her dreier det seg om en litt annen form for blokkering. Mannen kan som kjent få ereksjon uten forvarsel og i svært mange situasjoner. Da fylles Corpus Cavernosum med blod, og penis hardner og stiller seg i oppreist stilling. På lik linje med kvinnens kjønn vil mannens kjønn i slike tilfeller utskille blank og seigt sekret kalt precum fra en kjertel som kalles glandulae bulbourethrales og ligger rett ved urinrøret.

Dersom ereksjonen oppstår og avtar uten noen form for vedlikehold vil precum etterhvert tørke ut, og det vil kunne føre til en sammenklebning av uretra. Forsøker mannen å urinere ved sammenklebet uretra, vil det i mange tilfeller løse seg opp av seg selv - men det vil også kunne føre til relativt sterk urinspredning.

Forebygging: Før tommel og pekefinger på glansen, på hver side av urinveisåpningen, og dra slik at urinveisåpningen tydelig åpnes. Dette vil åpne opp klebasjonen slik at normal vannlating tillates.

4. Erektile styrevansker
Dersom Corpus Cavernosum er fylt med blod og ereksjonen er et faktum under urineringsforsøk, kan mannen få problemer med styringen. Ved forsøk på stående urinering vil nedoverpressing av penis være et absolutt, og det høye trykket som oppstår ved nedoverbøy samt at Corpus Cavernosum er overfylt med blod resulterer da i at uretra blir sammenklemt. Høyt vanntrykk fører automatisk til en lavere styringskontroll - og også en høyere spredningsfaktor ved utgang.

Forebygging: Avvent nedgang i ereksjon, eventuelt forebygg ereksjon ved å klemme relativt hardt med tommel og pekefinger på glansen til nedgangen kommer.

5. Penisskaking
En del menn insisterer på å skake (riste, tosse) penis etter vannlating. Dette i seg selv er et problem da man i skakefasen mister all form for retningskontroll. Urindråper kan lande hvor som helst som resultat av dette, og anbefales ikke.

Forebygging: Tørk av glansen med toalettpapir.

6. Sikteproblematikk
Av og til kan problemes kokes ned til en ganske så enkel koordineringsproblematikk. Mannens øye-hånd-koordinasjon kan til tide være så dårlig at det ikke dreier seg om en spredning, men rett og slett at urinet forlater uretra og lander på toalettsetet.

Forebygging: Lære seg å sikte

7. Tilfeldigheter
Noen ganger skjer det rett og slett bare. En liten spredning. En liten dråpe. Det finnes ingen forebygging for dette, det er rett og slett uflaks.


Kvinnelig lekkasjeproblematikk
Jeg lovde å ta opp kvinnenes problematikk også, og den er såvidt meg bekjent todelt;

1. Urineringsproblematikken
Kjapt forklart så tørker de aller fleste jenter seg når de har urinert. Ved en liten bommert, eller ved å unnlate å tørke seg, kan en dråpe slippe taket fra labia idet kvinnen reiser seg, og dermed treffe toalettsetet.

Forebygging: Tørke seg ordentlig før avreise.

2. Menstruasjonsproblematikken
Dette er et kanskje mindre kjent, men desto mindre styrbart problem for jenter. Ved menstruasjon skiller som kjent kvinnens kropp ut eggcellen(e) sammen med en variabel mengde blod. Denne blodustrømningen styrer kroppen uavhengig av kvinnens muskulære selvkontroll, og i effekt har kvinnen ingen føring over utsondringen.

I sammenheng med dette kan en jente være uheldig og avlevere en eller flere dråper blod på toalettsetet i sammenheng med oppreisning fra toalettet.

Forebygging: Ask a girl...


Det mest sentrale tipset
Det er flere gode tips for unngå urinspredning eller toalettsetesyndromet. Et veldig generelt et er å opprettholde god hygiene og ha rent undertøy. Dette vil aldri forhindre alle problemer, så tips nr. 2 er å løfte opp toalettsetet hvis du først insisterer på å stå og tisse.

Til alle gutter som ønsker å være helt sikker på å unngå en synlig effekt av urinspredning, gjør dette;
Uriner sittende, og tørk deg med papir etter fullendt vannlating!

Ved å gjøre det, vil alle de ovennevnte problemstillingene reduseres til et minimum, du vil slippe å tørke av ringen, og alle blir fornøyde.


Til alle jenter, som avslutning
Nå ser dere kanskje at problematikken ikke er så enkel som dere vil ha det til. Det dreier seg ikke alltid om sikteproblemer, men kan ha langt mer kompliserte årsaker enn som så. Ha litt medfølelse for alt det gutten går gjennom i sitt daglige liv, for det er ikke bare enkelt!

21 eksterne tanker:

Anonym sa...

Samuel: Du kan bare sette deg ned, da forsvinner sikteproblematikken og blæren blir faktisk tømt bedre på den måten. Slikt lærte nå i alle fall vi, når jeg tok min utdannelse i omsorgsfag.

Spire sa...

Det jeg tenker her er jo at det er greit at man søler, men det må da gå an å se på toalettet når man er ferdig om det er sølt noe på det? For deretter å tørke opp, med litt vann?
Dette bør da overhodet ikke være vanskelig dersom man vet at man kan ha uhell?

Anonym sa...

sitat: "Skrevet av Samuel kl 05:10"

Dette forklarer jo det meste.

Men siden vi nå er inne på temaet, Samuel. Du har faktisk glemt det mest vanlige tilfellet vil jeg tro. Graden av hvor full urinblæra er har innvirkning på selve trykket under vannlatinga. Er blæra sprengfull nærmest fosser det ut - noe som kan medføre at det spruter på dolokket. Et annet moment her er at på full trykk styrer man kanskje strålen til å treffe i midten av skåla, men så plutselig endres trykket til 1/10 i løpet av veldig kort tid. Om man ikke er kjapp nok her (fylla?) så kan man fort risikere at noen dråper faller ned på dolokket isf i midten av skåla. Man må jo justere etterhvert som trykket avtar.

Dessuten har du også uteglemt et eventuellt punkt 9 som ikke gjelder alle menn. Men noen folk kan jo være svaksynte, se dobbelt, tåkesyn, tunnelsyn, snøblind - altså nedsatt syn av ulike årsaker. Dette kompliserer jo det hele.

Nei - er det rart vi søler? Skulle bare mangle.

Men, ja. Vi burde rydde opp etter oss :) Sitt ned og la det stå til - det er mitt tips. Men er jo flott å være utstyrt slik at vi ikke trenger å sette oss ned når det ikke er så innbydende :)
Som en fortsettelse kan du jo skrive hvordan jenter tisser uten å sitte :) Der trengs mye øvelse :)

Samuel sa...

Joakim:
At blæra blir tømt bedre tror jeg er feil, for jeg har flere ganger tisset sittende og deretter reist meg og følt behov for å tisse mer. Dette "problemet" opplever jeg aldri når jeg står.

Men joda - jeg skriver jo at sikteproblematikken forsvinner fullstendig når man setter seg :)

Spire:
Søl forekommer, og absolutt bør man tørke opp. Allikevel føler jeg det er en trygghet i det å sette seg ned, for dråper kan faktisk treffe utenfor der man ser (altså gulv og liknende).

Kommer renslighet først, bør man absolutt sette seg å tisse.

CrimsonK:
Jeg publiserte den faktisk først 02:14'ish, men endringer og slikt forandret publiseringstidspunktet til 05:10, altså rett før jeg la meg i natt :)

Men du har absolutt rett i at jeg har glemt trykkforskjellsproblematikken, og jeg skal ikke se bort ifra at jeg oppdaterer med det punktet. Punktet om svaksynthet føler jeg blir så marginalt at det holder å nevne det i kommentarfeltet :)

Sitte ned og la det stå til? Artig ordbruk! Og absolutt, å tisse ute for eksempel - svært forenklet av å ha slikt utstyr!

Tror jeg lar det være opp til en jente å skrive om hvordan jenter tisser stående... ;)

Anonym sa...

Nei fanken Sam, forventer du at jeg skal lese dette med de bildene? Scroll'er fort forbi. Godt nytt år.

- Marihønemus

Spire sa...

Det er jo overhodet ikke noe problem å tørke opp på gulvet etter deg?

Nå lager du problemer!:p

Line sa...

Hvis alle gutter bare tisser ute i en busk, så blir det ikke noe problem.

Anonym sa...

Hvor skal vi da vaske hendene, Line? DET er et problem :)

Samuel: Joakim har helt rett angående tømme blæra sittende. Det er rett og slett bedre for kroppen. Har lest samme artikkel selv :) Men husker ikke begrunnelsen :(

Punkt 9b) Parkinson-syndrom.

"La det stå til" passer fint. Av og til når man sitter finner man ut at jaggu var det klart for mer enn bare tisse litt :)

Samuel sa...

Marihønemus:
Av og til må man svelge en kamel for undervisningens skyld.

Kunnskap er makt!

Spire:
Problemet er at man potensielt ikke ser det. Lager ikke problemer, er bare uenig med deg.

Line:
I tend to disagree masse. Ingen klarer å få bort all urinen ved risting, ergo uten papir - tiss i bokseren. That's just grose!

I tillegg er det digg å vaske hendene etterpå...

CrimsonK:
Det kan så være, men jeg er fremdeles overbevist om at man i visse situasjoner ikke får ut all urinen ved å pisse sittende.

Anonym sa...

Samuel: Det var faktisk en urolog fra Haukeland sykehus som kom med påstanden om at det er best for menn å sitte mens de tisse, så der må jeg si meg veldig uenig (som vanlig).

Det du kanskje kan ha er et problem med resturin når du sitter, noe som betyr at din anatomi tilsier at dine "rør" er bygd opp på en slike måte at det er best for deg å stå når du tisser. Sånn litt fagstoff fra meg på en sen fredagskveld.

Samuel sa...

Joakim:
Det er ikke noe å være hverken enig eller uenig i akkurat her - som du argumenterer litt lengre ned så kan det avhenge av hver enkelts anatomi.

Men okeida, jeg leser at jeg har skrevet at jeg er overbevist (mellom linjene - på et generelt grunnlag) om at alle gutter..osv. Da kan du få lov å protestere, og jeg sier "greit, men da er vi enige i at det kan være individuelt".

Resturin hørtes ut som et faguttrykk helt til jeg leste det som rest-urin, i stedet for resturin ;)

Takk for fagstoff! Alltid greit å ha med seg :D

Anonym sa...

Samuel: Jeg kunne sikkert skrive det latinske navnet, men jeg lot være, for da ville vel få egentlig skjønt hva jeg snakket om. Fagstoff kan være kjekt det ja.

Spire sa...

Joda, det ser man. man ser om det er dråper på gulvet;)

Terje sa...

Denne debatten burde med all respekt få komme ut i allmennheten. Er Agder tipset?

En naturlig konsekvens av debatten vil være en forgreining av politiske partier utifra den.

Det er allerede klart at Line holder med de grønne.

Samuel sa...

Joakim:
Hehehe, true :)

Spire:
Man titter ikke over gulvet etter hver gang man har pisset - så du tar litt feil. Nå kverulerer vi bare for å kverulere med hverandre :P

Terje:
Tips dem gjerne ;) Hehehe, made my day!

Anonym sa...

Det er jo så enkelt som å bare ta opp sete og tisse i do! Og søler du er det bare til å tørke opp!

"Blogger Samuel sa...
Spire:
Man titter ikke over gulvet etter hver gang man har pisset - så du tar litt feil. Nå kverulerer vi bare for å kverulere med hverandre :P"

Men når du vet at du kommer til å søle, hvorfor ikke bare tørke opp?

Gutter, det er ingen unnskyldning for tiss på gulvet og på sete!

Samuel sa...

Ane:
Jeg prøver absolutt ikke å gi oss unnskyldninger, jeg sier bare at det absolutt sikreste er å sette seg.

Les innlegget igjen, så ser du at man ikke vet at man kommer til å søle, det bare skjer.

For å gi enda et argument mot "gulvtiss", så er det ikke automatisk slik at når man treffer setet/skålkanten (sistnevnte om man løfter opp setet), så treffer man også gulvet. Har man da hastverk, eller tenker ikke over det, kan man forlate toalettet med en dråpe eller to på setet.

..enda verre er det om det er snakk om griser som ikke tørker av setet en gang..

Anonym sa...

1. Forhud er som resten av navlestrengen - den har bare ved en videreført genetisk feil blitt mye sterkere slik at den ikke faller av av seg selv.
Bort med den, og pisseproblemet er løst :)

2. Det finnes ingen unnskyldning for sølet - selv med en degenerert penis som har 4 utganger på SIDEN av hodet. Søler man, tørker man opp etter seg. At noen lar sølet ligge bekrefter at de er mindre begavet.
Søler jeg, fukter jeg papir og tørker det bort, og tørker med tørt papir etterpå. Den største selvfølge.

Samuel sa...

Vidar Helseth:
1. Manglende forhud gjør også glansen mindre følsom, og jeg foretrekker å tørke etter meg fremfor den ulempen ;)

2. Du falt i fella å tro at innlegget var veldig seriøst ment. Naturligvis tørker jeg opp etter meg, ikke tro jeg forsøker å si at noe annet er akseptabelt ;)

Anonym sa...

1. Mindre følsomhet - i den grad det er noe sannhet i det - vil resultere i at man "holder ut lengre". Slett ingen ulempe med mindre man har vansker med å komme uansett :)

2. Jeg falt ikke i noen felle, ettersom jeg aldri trodde at du ikke gjorde det :)

Samuel sa...

Vidar Helseth:
Det er ingen tvil om at det finnes både fordeler og ulemper :)

Public Disclaimer:
Vil bare si høyt og langvarig at dette ikke er et forsøk på å si at det er greit å pisse på kanten :D Det er det nemlig ikke - og alle som lar dråpene ligge er noen griser!

Haha, det er bare et forsøk på å forklare de forskjellige måtene det faktisk kan skje på!

om bloggen

Dette er ment å være en blogg hvor jeg skal dele mine meninger, og forhåpentligvis provosere litt :P Dersom du syns noe av det jeg skriver gir mening, eller absolutt ikke, si gjerne ifra :)

Håper jeg kan være litt ironisk, litt poetisk, litt humoristisk og litt saklig, alt etter når situasjonen krever de forskjellige tilnærmelsene :)