mandag 5. januar 2009

Gazaproblematikken

En mann blir båret bort etter å ha blitt såret i sammenstøt med israelske
soldater sør på Gazastripen. Minst fem palestinere er drept. To av ofrene
var sivile kvinner som ble truffet av en israelsk granat, ifølge
palestinske kilder. Foto: Scanpix


Det foregår utrolig mye rundt i verden som vi i vesten slipper å tenke noe særlig over. Utrolig mye vondt, utrolig mye krig, utrolig mange mennesker som lever i frykt og smerter.

Vi slipper å tenke noe særlig over det fordi vi lever i et fritt land som i praksis er konfliktfritt. Vi har ingen krig, ingen utpreget mafiavirksomhet, og strengt talt lite å klage på i forhold til mennesker i andre verdensdeler.

Jeg fikk følgende sms igår fra Korpslederen i Røde Kors Hjelpekorps;

De bombet det sentrale grønnsaksmarkedet i Gaza by for to timer siden. 80 skadde, 20 drept, alt kom hit til Shifa. Hades! Vi vasser i død, blod og amputater. Masse barn. Gravid kvinne. Jeg har aldri opplevd noe så fryktelig.

Nå hører vi tanks.

Fortell videre, send videre, rop det videre. Alt . GJØR NOE! GJØR MER! Vi lever i historieboka nå, alle!

Norsk lege, Mads G, 4.1.09 13:50, Gaza, Palestina


Jeg vil ikke være en hykler. Jeg har tenkt lite over konfliktene på Gaza-stripen før jeg fikk denne meldingen. Jeg irriterer meg MYE over ting som skjer i Norge (politikk, økonomisk styring og liknende). Jeg har vært flink til å vende tanker og krefter mot mitt eget og mine egne, fremfor å se ut i verden. Denne meldingen åpnet sinnet mitt.

Jeg vil oppfordre alle om å ta en titt på følgende nyhetsartikler:
Røde Kors: Et svært farlig hjelpearbeid nytter!
Røde Kors: Mange barn omkommet i Gaza
Leger uten grenser: Enorme medisinske behov i Gaza
Dagsavisen: Minst fem drept i Israelsk angrep på Gazastripen
Dagbladet: Mads (61) er stemmen fra Gaza

Vi er så priviligerte!

Jeg vil anbefale alle som har tid til det til å gi et bidrag til enten Røde Kors eller Leger uten Grenser. Begge parter jobber aktivt i utsatte områder i verden, både Gazastripen og ellers, og de trenger våre bidrag. Disse pengene går til mennesker som har langt større behov for det enn du og jeg har.

Røde Kors
Røde Kors kan støttes via denne linken: [Støtt Røde Kors], eller du kan bruke konto 8200 01 76318. Merk da gjerne giroen med formål.

Leger uten Grenser
Leger uten Grenser kan støttes via denne linken: [Støtt Leger uten Grenser], eller du kan overføre direkte til konto 5010 05 47500. Du kan også ringe direkte til Giverservicetelefonen på: 08898

Bruk ordets makt!
Jeg oppfordrer også alle til å sette seg litt inn i problemområder rundt i verden, og skrive et blogginnlegg om en sak som opptar deg. Sleng gjerne på en lenke til dette innlegget, og/eller legg lenken i en kommentar til meg, så skal jeg liste opp ditt bidrag. Målet er såklart at så mange som mulig skal få lese det!

Andre blogger om tilsvarende tematikk:
Elin Elkouby - Blogg dedikert krigen i Israelsområdet
Joakim Knudsen: Hvert 3. sekund dør et barn
Joakim Knudsen: Ignorance is bliss

8 eksterne tanker:

Lars Frøsland sa...

Ordets makt!

Bra at du engasjerer deg, Samuel!

Det er utrolig viktig, at vi gjør noe! - Jeg skal absolutt vurdere å gi til noen av de du nevner!

Vi kan også folde hendene!

Anonym sa...

Godt noen skriver noe om dette ja.
Vis du er interessert og har tid til å lese vil jeg anbefale deg bloggen til Elin Elkoby

http://elinelkouby.blogspot.com/

Hun er norsk, gift med en israeler og bor noen mil unna grensen til Gaza. Det er en vennefamilie av oss og det er veldig spennende å lese hva hun skriver.
Norsk media har nemlig en tendens til ikke å vise alle sider av saken.

Anyway..
Hugs <3

Spire sa...

Jeg er muligens en kald og egoistisk person, men slike ting som dette bryr meg midt der sola ikke når fram.
Enda mer irritert blir jeg når det blir tigget penger til et såkalt redningsarbeid.

Forøvrig mener jeg at alle kriger burde løses med håndmakt:)

Samuel sa...

Lars Frøsland:
Bra du vurderer det, det du kan gi blir garantert gjort god nytte av!

Ja, vi kan det - i tillegg.

Maria Aasland:
Takk for lenken til en interessant blogg. Skal følge litt med på den bloggen, er nyttig å få flere perspektiver på saken! Og hun har absolutt et bra utgangspunkt for å mene noe!

Hjertelig takk, bloggen er lagt inn på lista.

Spire:
Dette er kanskje det minst fornuftige jeg noensinne har lest av deg (og ja, det desidert mest egoistiske). Jeg har egentlig ikke så mye mer å si om akkurat det.

At du kan bli irritert over at noen forsøker å gjøre en forskjell er langt utenfor min forstand...

Anonym sa...

Hvordan kan noen si at det ikke bryr dem? Hva bryr deg da? Hvis ikke andre menneskers ve og vel bryr deg?

Jeg kjenner at jeg skulle ønske det jeg allerede gjorde, satte større spor, at det var mer synlig. Men det skal ikke stoppe meg fra å fortsette.
Ingen i verden fortjener det livet de lever der nå..

Vi har det alt for godt langt her oppe i nord!

Samuel sa...

Majann:
Jeg liker holdningen din, og jeg ser også at jeg virkelig skulle ønske mitt liv satte dypere spor enn det gjør...

Spire sa...

Samuel: Det er greit at de ber om penger når det faktisk er en krig eller noe, men ikke slik som det er året rundt. Folk vet VELDIG godt at fondene er der, og derfor kommer de som faktisk vil gi penger, til å gi.
Jeg støtter heller naturkatastrofer, som ikke er forårsaket av mennesker (ihvertfall ikke som vi vet om)

Majann: Andres menneskers ve og vel bryr meg, men ikke slike ting som er menneskeskapt. Ja, det er mange sivile involvert, og det er beklagelig. Ting blir også for fjernt til at jeg greier å ta det innover meg.
Hva annet som bryr meg, har vel du faktisk ingenting med?

Samuel sa...

Spire:
Det ER krig svært mange steder, året rundt, og det ER mange områder som trenger hjelp året rundt. Folk trenger påminnelser, det er nettopp derfor ting som TV-aksjonen faktisk får inn mye penger - fordi da ser endelig folk på det. Du kan ikke hevde noe annet.

Ang din kommentar til Majann, så sier du jo direkte ut at du ikke bryr deg om dine venner blir skadet av andre (voldtekt o.l.), for det er jo også menneskeskapt. Spiller det noen rolle om hva som forårsaker ting, så lenge det er uskyldige som lider som et resultat av det? Kan man ikke se på mennesklig urettferdighet som en slags naturkatastrofe?

Logikken din halter noe fryktelig.

om bloggen

Dette er ment å være en blogg hvor jeg skal dele mine meninger, og forhåpentligvis provosere litt :P Dersom du syns noe av det jeg skriver gir mening, eller absolutt ikke, si gjerne ifra :)

Håper jeg kan være litt ironisk, litt poetisk, litt humoristisk og litt saklig, alt etter når situasjonen krever de forskjellige tilnærmelsene :)