tirsdag 2. september 2008

Egoist?

I hele mitt liv har jeg akseptert en "sannhet" som jeg idag vil utfordre. En "sannhet" som tidligere har bygget på erfaringsløshet og dydsmønstre, men som i lys av virkeligheten svinner hen i skyggen og etterlater kun et gammelt minne av glorifiserte* tankemønstre. En "sannhet" som jeg vil påstå er langt fra ekte.

I hele mitt liv har jeg blitt opplært til å mene at selvmord er egoistisk*.

At de som tar sitt liv kun tenker på seg selv og deres smerte. At man idet man tar sitt eget liv etterlater sine venner, sin familie, sin verden i et tomrom hvor ingen forstår og alle har vondt. Det er ikke mye som etter min mening er direkte feil i dette utsagnet. Tar en selvmord, tenker en på seg selv. Man etterlater menneker rundt seg i et vakum av forvirrelse. "Var det min feil?". "Kunne jeg gjort noe mer?". Jeg vil ikke late som om jeg har et universelt svar på disse spørsmålene. Men la oss nå ikke være så egoistiske at vi påtar oss ansvaret for et helt menneskeliv.

Jeg har egentlig aldri utfordret denne tankegangen. Det virker jo så logisk; et menneske har det litt tøft, og fylt med selvmedlidenhet bestemmer h*n seg for å forsvinne. Uten å tenke på andre enn seg selv. Uten å tenke på at mammaen kanskje finner vedkommende død. Eller pappaen. Eller lillebroren. Eller kanskje man henger seg rett utenfor en skole, og barn på vei til skolen finner et lik hengende i en snor. Og jeg er enda inneforstått med at det er elementer i et selvmord som jeg lett gir merkelappen egoisme. Å henge seg utenfor en skole er egoistisk.

Allikevel mener jeg at å tittelere selve konseptet 'selvmord' som egoisme blir galt. Nye impulser fra nye mennesker har gitt meg ett innblikk som har åpnet øynene mine veldig for et verdenssyn ikke dannet av fra idealistene*.

For hvem er de største egoistene?

Den som sitter med grusomme smerter over lang tid, uutholdelige tanker som preger dem hele tiden. Som til slutt finner ut at å leve i et slikt psykisk smertehelvete rett og slett ikke er verdt det. Som tar sitt eget liv.

Eller de som sitter igjen med smertene etter tapet. De som gråter og bærer seg over å ha mistet en de brydde seg om, og som mener det var egoistisk å ta selvmord..?

Spørsmålet som utfordret meg er dette:
"Hvorfor skal jeg leve et langt og smertefullt liv, kun for å tilfredsstille de rundt meg?"

Og etter å i flere år ha ment at selvmord er selve kulminasjonen* av egoisme, har min egne egoistiske natur virkelig blitt utfordret. Hvem er jeg til å si at det er egoistisk å ta sitt eget liv, når jeg egentlig kun påstår nettopp det ut fra mitt selviske behov om å ikke oppleve smerte over tapet selv?

Jeg skal prøve å ikke rote meg bort i min egen retorikk*, og heller komme med en konklusjon:
I altfor mange år har det vært "allment akseptert" blant idealister som meg at det er uhyre egoistisk å ta selvmord. Faktum er det at de som faktisk tar sitt eget liv har det ofte langt verre enn hva vi noengang kan forestille oss. Og sorgen over tapet er nok peanuts i forhold. At vi da skal kaste merkelappen "egoist" etter de som i desperasjon og smerte bestemmer seg for å gjøre det de oppfatter som sitt eget beste, vil jeg påstå er virkelig egoisme i sin sanne form.

Ikke tro jeg oppfordrer til noe som helst ved dette. Jeg syns ikke det er greit å ta sitt eget liv. Jeg ønsker ikke at noen skal ta sitt eget liv. Enda mindre ønsker jeg at noen skal oppleve så forferdelige ting at det å ta selvmord virker som den beste løsningen. Jeg håper bare dette innlegget vil kaste litt lys over en forferdelig konvensjon som ikke bare etterlater selvmordskandidater som ofre.

For hvem er egentlig de største egoistene?

12 eksterne tanker:

Anonym sa...

De som er egoistene her, vil jeg si er helsevesenet og andre institusjoner rundt oss som ikke ser menneskene som sliter.
Det er ikke foreldrene og søskene som er egoistene, de er bare forvirret. Det er ikke den som tok selvmordet, den personen slet og så ingen annen utvei enn å nettopp ta livet sitt, for da ble det jo trossalt bedre for hans del. Det er ikke egoistisk å ønske for seg selv at man skal ha det bra.
Dessuten, det er jo det samfunnet rundt oss strever etter, at vi skal ha det bra?

Men når de rundt oss ikke ser det, når vi trenger det mest, så er det DE som er egoistene. Noen velger å ikke se det, andre ser forbi det, andre velger å ikke bry seg fordi det går over.

I mitt tilfelle var det nye venner på nettet som gjorde at jeg er her idag. Ikke foreldrene mine, for de mente det var en fase og jeg hadde det ikke ikke. Jeg var lei av å skade meg sjøl, hvorfor ikke bare gjøre slik at jeg får slutte? Skolen så det ikke, for de var medvirkende og valgte å ikke se det. De gamle vennene mine, var ikke så gode venner alikavel.

Så min konklusjon er at de er de rundt oss, i ring nr 2, som er egoistene. Nettopp fordi de velger å ikke se.

Regine sa...

Godt innlegg Samuel! Og takk for sist;)

Tenkte på akkurat det der med selvmord når vi var på prekestolen, det å bare hoppe utfor der liksom..

Heldigvis har eg det så bra at eg slapp å gjennomføre noe sånt.

Eg trodde det var en sånn kristengreie at det var egoistisk fordi du ikkje skal bestemme selv når man skal dø, det er det Gud som skal gjøre.. (kortversjonen)

So long snickers:)
-Regine-

Samuel sa...

Takk for sist ja :D

Hehe, ja, det er bare å hoppe - men heldigvis falt det meg aldri inn :P

Jeg syns ikke man skal ta selvmord, naturligvis også pga min tro, men innlegget hadde egentlig absolutt ingenting med selve selvmordet å gjøre :P

Anonym sa...

Selvmord er ikke bra, selvmord har aldri vært bra! Det kan jeg si, fordi jeg har prøvd.. Men uheldigvis for meg akkurat da hadde jeg ikke kunnskap nok om hvordan gjøre det riktig. Men heldigvis for meg nå lever jeg enda. Men jeg levde i skam i lang – lang tid etterpå. Jeg fikk se min far gråte for første gang, og det tok mange dager før han stoppet. Min mor holdt på å bli gal, - hun hadde jo ikke oppdratt meg til å gjøre sånn? Min lillesøster ble redd meg, turte ikke å snakke med meg. Men hun gråt seg i søvn hver kveld. Min bror ville gjøre alt for meg, han gjorde det han kunne for å få meg i godt humør. Min storesøster vendte seg bort fra meg, - hun ble bitter og sinna. Det tok noen år før vi ble ordentlig venner igjen. Det eneste jeg tenkte var at jeg aldri – aldri skal gjøre det igjen! Jeg turte ikke å se noen i øynene.. Jeg hadde bare dårlig samvittighet. Og det skal jeg med hånda på hjertet si at det knyter seg enda litt i magen når folk snakker om selvmord. Og nå er det mange år siden.. Jeg heller mer mot den siden at selvmord ER egoistisk. Men det var i grunnen det beste som kunne ha hendt meg. I tiden etterpå måtte jeg med min skam og dårlige samvittighet gjøre opp for meg og forklare meg.. Å forklare en sånn grusom smerte til sine foreldre er ikke lett, det kan jeg love deg! Men jeg ble også sendt på psykiatrisk. Der satt en eldre mann og provoserte fram tankene mine annen hver dag. Og han fant smilet mitt, smilet som jeg er så glad for å ha i dag. I årene etterpå har jeg måttet se smerten i øynene. Jeg har reist ryggen og hevet hodet. Men for all del, jeg har på ingen måte hatt et rosenrødt liv i etterkant, men jeg takler motgang så mye bedre.
Men hadde jeg klart å ta livet mitt den gangen så hadde det vært greit det også. . Jeg mener at hvis du virkelig vil dø, så kan viljen få hjertet til å stoppe av seg selv. Men hvis du egentlig ikke vil, og du føler at ingen ser deg, du selv lever i en vakumboble og har ikke en eneste positiv tanke igjen. Prøv, vær så snill og prøv å riste litt liv i hodet igjen, og klor deg fast til dørkarmen på psykiatrisk. En av dem der inne kan hjelpe deg. Men det kan ta lang tid.

Et lite spørsmål helt til slutt, står det virkelig i bibelen at man ikke skal bestemme selv når man skal dø, fordi det skal Gud gjøre?

Samuel sa...

Takk til begge anonyme for viktige bidrag til denne bloggen. Merker at det er et viktig tema.

Anonym #1:
Jeg sier ikke at foreldre og søskne automatisk er egoister. Sier at de som vil noen skal leve kun for å tilfredsstille DEM er egoistene. Eller, som du sier, de som velger å se fullstendig bort fra sine venner/familie når de har det vondt. Det finnes dessverre alt for mange av dem.

Anonym #2:
Det finnes garantert eksempler på noen som tar selvmord for å si "Hah, nå ser dere meg iallefall", men jeg vil aldri bli den som kaller dem egoist, selv om deler av samfunnet mener de er det. De som tar selvmord for å unnslippe det de mener er et forferdelig liv, syns jeg ingen bør få lov til å kalle egoister.

Jeg forsvarer ikke selvmord, jeg sier ikke det er lurt eller bra, jeg er på ingen måte glad for at folk tar sitt eget liv. Jeg tror at i de fleste tilfeller så finnes det bedre alternativer, eller potensielt så vil tiden lege sårene - som det kanskje har gjort med deg.

Ang bibelen:
Det står at man ikke skal drepe et menneske, og selvmord er jo å drepe et menneske - så jeg vil nok si at bibelen taler imot selvmord.

Allikevel fordømmer ikke bibelen alle som tar selvmord, såvidt jeg kan se.

Anonym sa...

Når jeg tenker meg om så kan man jo egentlig kalle det en uegoistisk handling, - fordi man kunne jo ha hatt det så mye bedre… Man kunne fått et herlig liv :)

Dette med Gud igjen da.. (Som sikkert mange skjønner så er jeg ikke kristen, men jeg funderer mye for tia.)
Dere sier at Gud har bestemt alt, Gud vet hva som skal skje osv.. Men visste ikke Gud da at han eller hun skulle bli drept, at han kom til å ta livet sitt den dagen?

Samuel sa...

Guds allvitenhet er et komplekst tema, som innebærer mye teologi - og det er stor uenighet inad i kristne miljøer om hvorvidt Gud kjenner fremtiden eller om han bare vet alt som er mulig å vite.

Jeg personlig tror ikke Gud kjenner fremtiden i detalj, da vi mennesker har fri vilje. Dermed kan han ikke vite hva vi velger FØR vi velger det.. Skjønner du poenget?

Jeg kan ta utgangspunkt i Guds allvitenhet til morgendagens blogginnlegg, hva tror du om det? :)

Anonym sa...

Jeg skjønner poenget :) Men jeg selv har litt tro på at det er en mening med det meste, og jeg tror at skjebnen hjelper oss med noe.. Noe som hjelper oss på vei på en måte. Kanskje det er Gud? Hmm, ikke vet jeg..

Jeg gleder meg til morgendagens blogginnlegg. Det blir interessant lesestoff.. :)

Regine sa...

(tenkte bare på det du skrev med å ta selve selvmordet utenfor en skole osv..) ;)

Samuel sa...

@ regine:
Aah ;) Then I misunderstood you :) Er jo "mange" som har følt suget og hoppet derfra liksom :)

Knowledge is power sa...

Jeg er av den oppfatning at selvmord IKKE er egoistisk. Men det var ikke inntil 2005 at jeg mente det..Da jeg selv prøvde for første gang å ta livet mitt..Jeg var redd for å dø, men jeg var enda mer redd for å leve..

Å sitte med den redselen for å leve, hver dag, hver natt, livredd og ha panikkangst og havne inn i store, skumle psykoser er helt ufattelig ekkelt og vondt. Tenk deg å være livredd hver eneste dag. Redd for å sove i frykt for å drømme vonde ting og våkne opp i kaldsvette og full panikk..Men samtidig også livredd for å være våken fordi man konstant har vondt inni seg grunnet angst og går inn i tunge psykoser. Det er rett og slett helt for jævlig..

Jeg har vært innlagt på psykiatrisk en del ganger nå og blir innlagt på langtidspost
22.sep. Kanskje så lenge som et år og jeg ser veldig frem til oppholde. Få muligehet til å hvile litt ifra vonde ting utenfor..

I løpet av livet mitt har jeg mistet syv venner i selvmord. Alle med psykiske lidelser, konstant redsel, uutholdelig smerte og panikk- hver eneste dag..Tenk deg sist du var lei deg. Tenk sist det ble slutt med kjæresten din eller du mistet et familiemedlem i død. Husker du smerten? Tenk deg å ha den smerten hver dag, hver time, hvert sekund konstant i årevis..Ville du orket enda en dag med smerte?

Det aller, aller værste jeg vet er når mennesker som aldri selv har opplevd å faktisk ønske å ta livet sitt og prøvd alt de kan for å klare å få bukt med smerten via det å dø, uttaler seg om saken. Hvordan kan de uttale seg om noe de ikke har vært i nærheten av eler har peil på? Det er som om jeg skulle uttale meg om x-box som jeg ikke har noe peil på..

Eks: Sett at du har brukket beinet. Det står bein rett ut av kneet og smertene dine er helt uutholdelige..Du ønsker så sykt å bli kjørt av din mor eller far til legevakten å få det gipset for å få bort smertene. Men mor/far sier nei. De vil ikke ofre smerten din for dyr behandling. De vil heller at det brukne beinets ekstreme smerter skal fikses gjennom tid fremfor at de må ut med penger for evt behandling og de forventer at du skal lide deg gjennom smerten slik at de kan få beholde pengene sine..

Synes du at det rettferdig av disse foreldrene å la deg ligge med den enorme smerten fordi du må ta hensyn til DERES ønske om å få beholde en grei økonomi?

Skal en person som har det helt forferdelig dag ut og dag inn måtte lide seg gjennom livet fordi andre mennesker rundt h*n skal ha det bra? De andre som er i jobb, studerer, har mange venner, drikker kaffe sammen og snakker om forrige helg da de gjorde morsomme ting sammen, mens du sitter og skjelver i en grusom smerte og redsel. Har låst deg inne på badet i tre dager for du har så utrolig panikk for resten av verden..Hvem er da egoisten? De som vil holde vennen/venninna eller familiemedlemmet i livet fordi DE ikke skal få en smerte? Eller menneske som ønsker å dø fordi h*n har så vondt og kan ikke klare å leve mer og vet at venner og familie faktisk vil få det bedre når h*n får lov til å endelig hvile..De pårørende ser det ikke der og da, men på sikt..

Min bestevenninne tok livet sitt noen år tilbake..Selvsagt var det helt forferdelig å miste et så verdifullt menneske, men jenta hadde vært innlagt på psyk i hele tre år fordi h*n hadde blitt misbrukt seksuelt av stefaren fra hun var TRE år. Ingen psykologer, psykiatre eller terapauter klarte å hjelpe henne. Det var altfor store sår. Uhelbredelige arr..Det fantes ikke lenger noe håp for henne til å noen gang kunne leve et normalt liv slik hun så det..Så hun tok livet sitt. Hang seg..

Jeg gråt mange tårer over tapet, men samtidig satt jeg og smilte på graven hennes. Smilte fordi jeg visste at nå har hun det endelig godt. Nå er hun endelig kvitt smerten i hjerte og sjel som hun har båret på i hele 18år..Og nå fikk hun endelig hvile. Endelig den freden hun ønsket..

Jeg snakket dessuten med familien hennes. Søstra hennes sa at tapet var forferdelig, men trøsten var at hun visste at lillesøstra hennes hadde det godt nå. At hun er fri fra smerte og hun sa at familien ikke følte noe sinne i det hele tatt for de så den enorme smerten til sin datter og søster og kunne aldri, aldri ha funnet på å ville bemane henne om å være i live for deres skyld. De som hadde bra liv med jobb og skole, kjæreste og venner og et hjerte og sjel fri fra mer smerte enn normalt..

Jeg vet at jeg vil komme til å miste mange venner som jeg blir kjent med når jeg er innlagt på psyk.avd. Jeg vet at mange av de kommer til og gi opp en dag fordi de ikke orke mer..Jeg vil savne de enormt mye. Jeg vil gråte mange tårer for dem, men jeg vil glede meg over at de endelig er fri fra smerte..

Så nei, selvmord er IKKE egoistisk i det hele tatt etter min mening. Det er tvert imot egoistisk av andre og faktisk ønske at det menneske skal måtte leve hver dag med smerte for at de selv ikke skal få noen smerte over tap..



Kristin

Samuel sa...

Tusen takk for din kommentar, Kristin. Dette er et kjempeviktig innspill til denne bloggen, og det gjør meg utrolig vondt at du har måttet gå gjennom det du har...

Det vet du jo allerede...

Takk!

om bloggen

Dette er ment å være en blogg hvor jeg skal dele mine meninger, og forhåpentligvis provosere litt :P Dersom du syns noe av det jeg skriver gir mening, eller absolutt ikke, si gjerne ifra :)

Håper jeg kan være litt ironisk, litt poetisk, litt humoristisk og litt saklig, alt etter når situasjonen krever de forskjellige tilnærmelsene :)