onsdag 3. september 2008

Borgervern?

Det jeg skriver her kommer til å konfliktere veldig mye med mine livssyn, og jeg vil derfor gjøre det klart på forhånd at dette er en prinsipiell mening, ikke en holdning jeg ville fulgt ut i praksis. Grunnene til det vil jeg også nevne.

Bakgrunnen
Saken er altså den at her i Norge og over alt ellers i verden opplever vi at mennesker gjør helt horrible ting. Det er snakk om grusomme voldtekter av voksne, unge og barn. Det er snakk om grove tyverier. Blind vold. Økonomiske forbrytelser. Salg av narkotika. Svindel av eldre. Listen er lang.

I et sjeldent tilfelle blir disse menneskene tatt, og får noen straffer som ikke likner grisen. Jeg har hørt om tilfeller der middelaldrende menn har tuklet med kjønnsorganet til jenter på 8-årsaldren, innrømt og gitt uttrykk for anger, og endt opp med 45 timers samfunnstraff. Jeg har hørt om tilfeller hvor mennesker har fått 10 års fengsel for økonomisk svindel, og 6 måneder for voldtekt. Det finnes utallige eksempler på saker hvor straffene ikke er i forhold til gjerningen i hele tatt. Og alt for mange mennesker slipper fri uten at noe skjer med dem. Personlig har jeg for eksempel hørt om mennesker som har blitt voldtatt, hvor jeg vet hvem personen er, men hvor saken ikke blir anmeldt av ymse grunner som jeg ikke forstår.

Dette er mennesker som virkelig fortjener langt sterkere straffer enn hva det norske straffevesen kan tilby. Det tror jeg de fleste er enige i.

Borgervernets rolle
Et Borgervern vil da bli den instansen som tar seg av straffeutdelingen ovenfor slike mennesker. Politisk ukorrekt, ofte brutalt, ofte ufyselig, men mer rettferdig enn å sitte på et rom, få tildelt mat og penger, og ha tilgang på flere former for omskolering. Det finnes eksempler på mennesker i Norge som har tatt juridisk skolegang i fengsel. Jeg er ikke imot dette, det er kjempeviktig å oppfordre til at kriminelle skal tilbake i samfunnet, jeg sier bare at det ikke er rettferdig.

Borgervernet vil da bestå av en gruppe mennesker som har slått seg sammen og bestemt seg for at slike ufyseligheter ikke godtas. En gruppe mennesker som er villige til å slå ned på gjerningsmenene med stor makt. Om ikke annet, så for å avskrekke andre fra å gjøre samme drittet.

Det vil da dreie seg om balltrær, sløve sakser og andre redskaper å gi smerte med. Det vil dreie seg om brukne ben, avkappede kjønnsorganer, god gammeldags grisebank, eller andre svært smertefulle avstraffningsformer. Brutal vold.

Resultatet vil være at personen blir så ødelagt at han kjenner på kroppen hvordan det er å bli overgrepet mot. Personen vil kjenne det lenge, og få en større forståelse av konsekvensene for å ødelegge et liv.

Hvorfor?
Dette er det enkle spørsmålet. Frihetsberøvelse er ikke en straff, det er en ulempe. Det er upraktisk og kjedelig, kanskje nedverdigende, men ingen straff. Det er allikevel det eneste politisk korrekte straffmiddelet i tillegg til bot og samfunnstraff vi har i Norge.

Hadde din lillebror eller lillesøster blitt forgrepet på, din mormor lurt for alle sparepengene sine, din mor brutalt ranet og slått ned eller hadde du selv opplevd å bli stukket ned med kniv fordi noen ville ha pengeboka di, så tror jeg kanskje du hadde vært enig.

Og vi vet jo alle at politiet ikke har hverken midler, mulighet eller ork til å ta seg av slikt. I to kjappe eksempler kan jeg nevne at i Arendal har det ofte blitt observert åpenlys salg av narkotika bare noen titalls meter fra politimenn på gåtur rundt i sentrum. Politiet i Kvinesdal hadde heller ikke ressurser til å stoppe en gruppe ungdommer fra å kjøre av sted i en uregistrert bil i ruset tilstand, nei de kunne ikke gjøre noe før eventuelt bilen kræsjet!

Faktum er at Politiet har henda fulle med å stoppe folk som kjører litt for fort, for det er "kjappe penger". For all del, politiet gjør nok mye mer enn hva jeg ser - men det er utrolig mye jeg ser som de IKKE gjør som de er her for å gjøre. De har i stor grad blitt folkets fiende fremfor beskytter. En instans vi ofte irriterer oss mer over enn gleder oss over. Nettopp fordi de prioriterer som de gjør så mister vi tilliten til dem som skal vokte oss.

Men...
I min mening vil det allikevel aldri være noe jeg kan klare å stå for. I beste fall kan jeg prinsippielt forstå behovet, og jeg kunne nok satt pris på et aktivt borgervern i noen tilfeller. Men faktum er at å delta i et slikt vern er moralsk forkastelig. Å utføre slike hevnaksjoner vil nok rive deltakerne bort fra sin egen virkelighetsoppfatning, om ikke i starten, så på sikt. Det ville iallefall gjort det med meg, dersom jeg skulle ta fatt i en fyr jeg visste hadde gjort noe forferdelig, og hørt skrikene hans mens jeg knuste knærne hans. Ingen tvil om det. Selv om jeg kanskje hadde følt meg som rettferdighetens vokter, ville livet mitt blitt snudd til det ugjenkjennelige av slike handlinger, og dit vil jeg aldri.

I tillegg medfører det en del praktiske problemstillinger:
  • Ingen ville innrømt noe for politiet lengre i frykt for represalier fra Borgervernet etter eventuelt endt straff.
  • Det vil alltid finnes en risiko for at feil person hadde blitt tatt, og fra første øyeblikk det skjedde ville borgervernet mistet sin makt.
  • I tillegg er det et enormt utnyttelsespotensiale i dette. Masse feilrapporter kunne funnet veien til borgervernet, og resultert i hendelser i forrige punkt.
  • Det ville alltid vært risiko for at en i gruppa var infiltrør, kanskje satt der av politiet for å "ta dem".
  • For det eksisterer ingen tvil om at politiet ville vært ute etter dem, og sannsynligvis måtte fokusere mye ressurser på å stoppe borgerverngruppene i stedet for andre kriminelle.
  • Noen kunne ved uhell blitt drept.

Faktum er at medlemmene i et borgervern ville måttet være ekstremt bra organisert, bedre enn politiet, for å sikre sin egen eksistens og å sikre at ikke feil person ble tatt av dem.

Jeg føler jeg trenger en oppsummering i dette innlegget:
Det er så mye kriminalitet på så ufattelig slemme nivåer, at det sier seg selv at det ikke kan bli ordnet opp i av våre velmenende beskyttere. Jeg er personlig ikke i tvil om at en borgerverngruppe kunne bidratt til å gjøre gatene våre tryggere. Allikevel ville et slikt vern ført med seg så mye vondt og stygt at det i praksis ikke ville kunne bli gjennomført uten forferdelige konsekvenser. Det dreier seg ikke om rettferdighet, for slike kriminelle hadde ikke fortjent rettferdig behandling.

Jeg står igjen med at jeg prinsipielt sett er for en slik gruppe, men i praksis vil jeg aldri kunne anerkjenne slik oppførsel. Hvem vet. I disse Batman-vennlige tider, så er kanskje flere folk enige med meg enn jeg tror?

9 eksterne tanker:

Audun Westad sa...

"Det dreier seg ikke om rettferdighet, for slike kriminelle hadde ikke fortjent rettferdig behandling."

Dette representerer et skummelt menneskesyn. Hevnmotivet er heldigvis ikke en del av norsk lov og burde heller ikke være det i våre tanker om de som begår kriminelle handlinger. Lar vi oss styre av hevnmotivet, er vi ikke bedre enn de som i utgangspunktet har gjort noe galt.

Det er forøvrig også noe rart ved å si at man kun tror på det som en utopi, uten å være villig til å prøve det ut i praksis. Er tanken god nok til å være en utopi, bør den også være god nok til å kunne etterfølges. Ref.: Kommunisme-> sosialisme-> sosialdemokrati

Det er i alle fall min mening.

Samuel sa...

Poenget er nettopp at disse menneskene ikke har ytt sine ofre noen form for rettferdighet, vil du da påstå at de fortjener rettferdighet tilbake?

Hadde du følt det var rettferdig dersom din kone ble voldtatt, og vedkommende fikk 6 måneders ubetinget, og var å se i gatene i Kristiansand et halvt år senere? Fortjente han denne "rettferdige" rettsprosessen, når du vet at din kjære kommer til å slite med den opplevelsen resten av livet?

Jeg bruker her ordet "fortjener" bevisst, jeg er jo såklart enig i at vi må heve oss over dem og ikke la ønsket om hevn styre oss. Der er vi 100% på bølgelengde. Det er jo også derfor jeg ikke kan stille meg bak konseptet 'Borgervern' av full hals, da det ville brutt med alle mine moralske verdier.

Grunnen til at jeg tror på det som en utopi men ikke ønsker å se det realisert, er nettopp det at verden følger ikke ideologi, men menneskene brøyter sine egne veier der de vil. Hadde alt fungert perfekt; ingen ble tatt på feil grunnlag, ingen ble drept - kun skadet, andre ble avskrekket og alle gjerningsmenn som ble ofre for et borgervern skjønte tegninga og gjentok aldri handlingene, da hadde jeg støttet et borgervern både i prinsipp og praksis.

Men problemet både med et borgervern og forsåvidt rettsstaten er at uskyldige blir tatt... Derfor er ikke jeg interessert i å prøve ut enda en instans som kan gjøre de samme feilene som rettstaten allerede har klart å gjøre.

Audun Westad sa...

Ja, det er klart de fortjener en rettferdig rettssak. Det er på disse fundamenter vår rettsstat er bygget opp. Men, som jeg kommenterte i første innlegg, er det det generelle menneskesynet som skimter igjennom som skremmer meg. Du sier at alle mennesker er egoistiske opportunister som følger sine hedeonistiske begjær. Jeg hadde ikke klart å forholde meg til en verden der alle mennesker er slik...

Spire sa...

Jeg er enig!!!:D

All I need to say!

Anonym sa...

kan vell i teorien si meg enig i det du skriver her Samuel, men i praksis så er jeg vell egentlig ikke så enig for det kommer til og bli så utrolig mye uenigheter om akkurat dette slik at folk som er uskyldig og ikke har gjort en dritt men da personlig har vært i uenigheter med politiet e.l vil få en straff som tilsier at man blir terrorisert og ødelagt både psykisk og fysisk.

jeg har et veldig dårlig ordforråd men håper du forstår hva jeg mener uansett da ^^

men rettferdig at en person som har voldtatt ei jente og får noen dager/måneder ubetinget er vell litt å ta i for min del og jeg har selv vært med å styrket en person's selvblikk og følelser etter en sånn hendelse.. det er tøft for personen som har blitt voldtatt og personene rundt.

Håper virkelig det blir satt en stopper for en ufølsom ting som voldteklt i allefall :)

var vell alt jeg hadde å si egentlig :) men jeg liker veldig fot det du skriver :) der er oversiktlig og greit og lese/forstå selv for en ypling som meg :D

Samuel sa...

@ Systematic Chaos:
Nei, det er ikke akkurat det jeg sier. Jeg sier at mennesker (og da impliserer jeg ikke at jeg mener hvert enkelt individ) faktisk tar seg til rette, utnytter rettstaten og driter i straffene de får. Jeg tror på ingen måte at alle er slik, men mange er.

Imponert over at du føler rettstaten er rettferdig. Imponerende at du føler 10 års fengsel for økonomisk utroskap er rettferdig, samtidig som du syns 6 måneders betinget fengsel for en voldtekt er like rettferdig. For det er dette du beskytter i dine utsagn.

Det jeg prøver å si er at vår rettstat er en fadese uten like, og ikke utgjør stor nok forskjell. At vi i prinsippet trenger noe mer, noe sterkere, noe som skaper frykt. En Batman!

@ Anonym:
Da er vi vel grunnleggende enige, selv om jeg mener at langt mer enn kun voldtekt er saker som burde stoppes :) Glad du mener skrivingen er oversiktlig og lett å lese!

Audun Westad sa...

Hehe, en liten logisk brist; forsvarer jeg mildere straff for voldtekt i mine utsagn, stemmer du i for et menneskesyn som jeg skrev om i forrige innlegg ;)

Rettstaten er vel ingen fadese, er den vel? :)

Samuel sa...

@ Chaos:
For mange, inkludert meg, er det nettopp dét den har blitt.

Og det er ikke slik at dersom A, så B. Merkelig og direkte ulogisk argumentering, og interessant at du bruker ulogisk argumentering ti å fremheve en såkalt logisk brist. Jeg sier ikke at du forsvarer mildere straff, jeg sier du forsvarer rettstaten - som igjen står for straffeutdelingen.

Jeg syns for øvrig diskusjonen mellom oss har tatt en interessant vending; fra at du begynte med mer diskréte hint av hersketeknikker, består den nå nærmest kun av hersketeknikker :) Blir i mine øyne lite konstruktivt å fortsette denne diskusjonen da.

Terje sa...

Rettsvernet og demokratiet i det hele tatt er en ineffektiv onde, er min mening.
Men det er også det beste vi har av alternativene.
Det er den dagen diktatoren eller "Batman" blir ond og korrupt at vi virkelig sliter

om bloggen

Dette er ment å være en blogg hvor jeg skal dele mine meninger, og forhåpentligvis provosere litt :P Dersom du syns noe av det jeg skriver gir mening, eller absolutt ikke, si gjerne ifra :)

Håper jeg kan være litt ironisk, litt poetisk, litt humoristisk og litt saklig, alt etter når situasjonen krever de forskjellige tilnærmelsene :)