lørdag 15. november 2008

Koken00bs


Jeg har kjøpt meg kokebøker. To stykker. Små og billige, for å starte enkelt - tenkte jeg. "Inneholder over 100 basisoppskrifter". Yess, basis er bra! Bladde gjennom, alt så godt ut. Namm! Disse vil jeg ha, så kan endelig min kulinariske* karriere begynne.

Når jeg så åpna bøkene idag fordi jeg tenkte jeg skulle lage meg en god middagsrett, ble jeg litt småirritert. Alle rettene inneholdt nemlig svært "særegne" innholdsregistre, slik at om jeg lagde denne retten idag, så måtte jeg lage den samme igjen om ikke altfor lenge for å få brukt opp ingrediensene jeg kjøpte. Jeg bladde fra side til side, og fant ikke en eneste oppskrift med stort sett vanlige ingredienser, og så kanskje én eller to spesielle. Alle rettene inneholdt så mange særegne ingredienser at det tok helt motet fra meg. Så jeg tok meg ei skål frokostblanding.

Cheers!

Dette er jo naturligvis ikke en ny problemstilling. Jeg har irritert meg over dette lenge; at det finnes for få kokebøker som gjør alt enkelt for oss som ikke lager så utrolig avansert mat, og bare vil ha en enkel fremstilling av enkle retter.

Så jeg har etter mye tenking kommet frem til en kokebok som ville vært ideell for meg. Og det er den jeg nå skal beskrive for dere, og kanskje også be om noen tips på - for jeg tror det kunne vært en bok som faktisk kunne solgt bra :)

Koken00bs
Boka begynner med en innholdsfortegnelse; ikke en tradisjonell en, men derimot en opplisting av ingredienser.

Det kommer til å være tre enkle lister. En standardliste som inneholder ting som du ALLTID bør ha liggende hjemme. Neste liste inneholder ferskvareingredienser som bør kjøpes inn til hver middag, eller kort tid i forkant. Siste liste vil være en krydderliste - som også da faller inn som lagringsliste, men på et annet nivå. Listene skal begrenses til et lite antall velkjente ingredienser for å gjøre alt så enkelt som mulig.

Premisset er at alle rettene i kokeboken skal lages av utvalg fra disse ingrediensene, pluss 0-5 enkle ferskvareingredienser. Basislistene vil ikke inneholde ting av typen kjøtt, kylling, fisk, forskjellige pastatyper, forskjellige ristyper, spesielle grønnsaker og så videre.

Etter denne lista skal det være litt generell og enkel matteori om kryddersorter som passer sammen til hvilket kjøtt, hvilke sauser som passer til hva, og slike ting, før selve oppskriftene starter. Dette også for å gjøre leseren litt kjent med matlaging på et helt grunnleggende nivå.

Jeg skal nå lage eksempellister som såklart er helt fiktive, men dere får idéen.

Standardliste
Spagetti
Pasta
Ris
Gulrøtter
Poteter
Løk
Ost
Boksvarer (minimais, kokosnøttmelk, ananas o.l.)

Ferskvareliste
Egg
Melk
Fløte
Ishavssalat
Paprika
Agurk
Tomater
Sitron

Krydderliste
Salt (gjerne havsalt)
Pepper
Timian
Oregano
Basilikum
Chili
Koriander

En typisk oppskrift vil da se slik ut
Ekstra ingredienser:
300g kyllingkjøtt
100g asparges

Basisingredienser
200g jasminris
1/4 l fløte
4 store gulrøtter
1 boks kokosmelk

Krydder
Timian
Salt og pepper

Dette blir nok mye tull, men poenget er at dere skal forstå tankegangen.

Tankegangen
Det skal altså settes opp en liste over standardingredienser jeg som matentusiast skal kunne gjøre meg kjent med, så jeg kan få en oversikt over hvor jeg kjøper det, hvordan det smaker, osv. På denne måten vil jeg lett kunne gjøre meg komfortabel med alle ingrediensene slik at jeg ikke åpner kokeboka og blir overveldet over alle de rare ingrediensene. I tillegg så lærer jeg litt teori, før selve matlagingen begynner.

Denne boka kjøper jeg, studerer den, og lager masse interessant mat. Jeg blir kjent med de mer grunnleggende ingrediensene i norsk matlaging, uten å måtte kjøpe en fløte og så kaste 80% av den fordi jeg bare hadde en oppskrift som brukte fløte, og den skulle bare ha en liten dæsj.

Senre kjøper jeg mer avanserte bøker, og på den måten så avanserer jeg fra det helt grunnleggende og utover mot det mer avanserte.

Tror jeg iallefall...

Og idéen kan også videreføres til vegetar og veganerlivsstilen (ref. min post om Veg*aner). Vegetarn00bs og Veganern00bs kan være interessante navn på disse bøkene.

Så nå kommer utfordringen til deg som leser. Hva hører inn under standardingredienser? Hva hører inn under ferskingredienser? Hva må være med i krydderlisten? Hvilke oppskrifter hadde vært greit å ha med?


Og ikke minst - hva syns du om idéen?

5 eksterne tanker:

Knowledge is power sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Line sa...

Ellar så jenge det jo an å bare handla på impuls og koga på slomp? Det pleie fonka fint det au... :)
Å så skriva ner oppskriften i ei ega kogebog hvis ein plutselig he fonne på någe som smakte unormalt godt?

Samuel sa...

@ Line:
Jaujau, slump funker som regel supert - hadde bare vært så greit å ha noe. Ofte blir kreativiteten lammet av mangel på kunnskap - og en slik bok kunne hatt mye god kreativitet på en enkel måte :)

Personlig kokebok trengs foreløpig ikke - de få oppskriftene jeg lager noe særlig av kan jeg i hauet ;)

Line sa...

Sant nok... :)

Anonym sa...

Prøvd "Fra boller til burritos"? Den inneholder i grunnen alt det du ønsker deg. Det er den boken alle niendeklassinger får utdelt i heimkunnskapen, så der er det enkelt og greit - og godt :)

om bloggen

Dette er ment å være en blogg hvor jeg skal dele mine meninger, og forhåpentligvis provosere litt :P Dersom du syns noe av det jeg skriver gir mening, eller absolutt ikke, si gjerne ifra :)

Håper jeg kan være litt ironisk, litt poetisk, litt humoristisk og litt saklig, alt etter når situasjonen krever de forskjellige tilnærmelsene :)