fredag 12. desember 2008

Ofre for fanatisme

Helt tilfeldig ble jeg sittende å se på et tv-program på NRK3 idag som heter "Louis Theroux hos en hatet familie". Et helt utrolig skremmende program om familien Phelps i Kansas. Her er beskrivelsen fra Nrk.no


Louis Theroux hos en hatet familie (t)
Dokumentar fra BBC. (2:3)
"Han kommer seg inn i miljøer som er lukket for de fleste av oss. Han
sjarmerer og avvæpner de vanskeligste intervjuobjekter. Louis Theroux flytter
inn hos Amerikas mest hatete familie, familien Phelps i Kansas. De teller 71
medlemmer og bor i samme hus. Deres syn på verden uttrykkes, for de fleste av
oss, i motbydelige slagord og plakater. Det er et tøft besøk for Louis. "



Jeg noterte ned masse små stikkord om hva det dreide seg om mens jeg så det, og man kan med trygghet og visshet si at det er en hatgruppe uten sammenlikning. De prekte det de så på som det ufeilbarlige Guds ord, men hentet kun inspirasjon fra Gamle Testamente. De kaller Westboro Baptist Church, men har ingen fellestrekk med baptistisk lære. Dette er min gjenfortelling av en av de mest skremmende beskrivelsene av en religiøs fanatistgruppe jeg har sett;


Første møtet med gruppen
Jeg hoppet som sagt tilfeldigvis på kanalen, og det første jeg ser er en gjeng folk som står med helt syke plakater om Gud og homofile. Så merket jeg en person som var helt annerledes, og tydeligvis "programlederen". Louis Theroux (journalisten) stilte barna i gruppa en del spørsmål mens de stod med plakater hvor det sto alle mulige hatbudskaper på, blant annet spørsmålet "hva betyr egentlig alt dette". Barnet sto og sparket i bakken, og var veldig usikker på hva han skulle svare. Moren måtte lede ham inn i svarene, som stort sett dreide seg om at Gud hater alle syndere, spesielt svensker og soldater. Barnet i seg selv var helt lost, og var tydelig indoktrinert, manipulert og hjernevasket til disse aksjonene.

På skiltene stod det tekster som "god hates fags", "Fags go to hell, and god laughs" og "God is your enemy".

Kirkemøtet og intervjuet
Senere kom vi inn på et møte. Et møte hvor en gammel fyr, tydeligvis familiens patriark Fred Phelps, satt og skreik ut masse fanatisk piss om hvordan folk på andre steder og ugudelige steder spiste barna sine. Han bedrev helt tydelig skremselpropaganda.

På spørsmål til Fred Phelps om gamle testamente, svarte han at journalisten var for dum til å faktisk stille et intelligent spørsmål. At Gud ønsket å sende ham direkte til Helvete. At journalisten var ond, og han avviste alle spørsmål. Spesielt følgende spørsmål; "mener du virkelig at medlemmene i deres kirke er den eneste som komer til himmelen". Dette hadde han gitt uttrykk for tidligere.

Det virket tydelig for meg som outsider at han forsøkte å dysse ned journalisten, for alle kritiske spørsmål var ondskap og spotteri, og ble besvart med "det spørsmålet har jeg allerede besvart" eller "du er dum, og skjønner ingenting". Det lille intervjuet, som skulle vare 5 minutter, ble avsluttet etter 3 minutter med "Nå gidder jeg ikke prate mer med deg, nå har du fått 15 minutter av meg..."

De stakkars barna
Jeg har allerede nevnt det at barna egentlig ikke skjønte så mye av det. At de helt uten noen form for tvil ble hjernevasket fra de var nærmest nyfødte, og at indoktrinasjonen var utrolig sterk. Faktisk så sterk at hun vi fulgte mest, ei jente på 21, stod for de samme verdiene som den superfanatiske mora hennes. Da journalisten sa han etter deres målestokker ville komme til helvete, lo hun. Hun lo fordi hun syns det var så flott at Gud straffet de som var imot ham, og at Gud fikk æren ved at de virkelig rettferdige kom til ham.

Hun fortalte at jentene i familien har innsett at det ikke finnes gutter i verden som er gode nok for dem, så de kommer ikke til å gifte seg, og at hun aldri kom til å savne det seksuelle. Det gjorde ingenting at de aldri ville møte noen og få barn og slikt.

Når de stod ved veien med disse plakatene om Guds hat, var det et av de små barna som holdt et skilt. En bil kjørte forbi og slengte en kopp med drikke i ansiktet på ham. Barnet ble med andre ord gjort til et fysisk av sine foreldre for at de skulle ha "gleden" av å spre "det sanne budskap" om Guds hat. For noe piss.

At folk hatet dem tilbake, beviste nemlig bare for dem at de gjorde det rette (da det står i Bibelen at de som følger Guds ord skal bli hatet og etterfulgt).

Å spre hat ovenfor alle
Det er homofeile først og fremst de mener er kilden til alt ondt i verden. Det er homofili de mener er den største synden mot Gud. Og de bruker ca 200 000$ årlig på å fly rundt for å spre Guds hat(!), for å fortelle at Gud hatet homofile og alle som hjalp homofile (noe som gjorde at denne gruppen også hater soldater, fordi det finnes homofile soldater).


De reiste til og med til en soldats begravelse for å PROTESTERE og gikk med skilt om at han avdøde var en homo som Gud hatet..

Ulykker, sykdom og all unaturlig død er Guds straff
De mente også at alle som blir drept, altså ikke dør av naturlige årsaker, blir det fordi de har gjort noe syndig - og blir straffet av Gud. Ergo - blir noen påkjørt og drept, var det fordi mennesket var syndig og Gud straffet det. De ville ikke brydd seg om dette skjedde med et medlem i kirken, og at dette medlemmet kom til helvete, for personen var jo full av synd. De sa faktisk rett ut på tv at de ELSKET når folk ble påkjørt, når soldater døde, og når kirker brant ned - fordi det måtte være Guds dom... Det var faktisk ei av de voksne jentene som hadde forstått det slik at hennes far ville bli GLAD dersom hun ble påkjørt og døde, fordi det jo tross alt bare var Gud som utøvde sin straff. De ble oppriktig glade av det de omtalte som Guds straff og dom.

Her kan dere se et klipp, ikke fra tv-programmet, men som omtaler denne kirken.





Mine personlige tanker om dette, sånn helt på tampen
Dette er altså et blogginnlegg om en menighet i USA som har som hovedmål å spre kunnskap om Guds hat og Guds dom. De indoktrinerer sine barn fra ung alder, slik at de ender opp som mobbeofre og får juling av medelever og blir hengt ut av alle folkegrupper.

At noen for det første kan gjøre slik mot sine barn finner jeg utrolig provoserende. Jeg blir direkte KVALM av disse menneskene, og det finnes ingen ubekvemsord som er sterke nok for å beskrive ubehaget jeg opplever ved å vite at slike grupperinger eksisterer. For ikke å nevne at de sprer det helt motsatte budskapet av hva Jesus prøvde å fremme, uten at de ser det selv..

Jeg blir trist, provosert, oppgitt og sørgelig over dette. Jeg blir forbanna. Jeg merker følelsen av hat. Samtidig så slår det meg at Gud elsker også disse menneskene... At han ser potensialet i dem, og håper dagen kommer hvor de innser hvor feil de tar. Her har vi styrken til Gud, og svakheten hos meg - for jeg merker bare sinnet ovenfor disse jævlene.
Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig, hvordan det kan skje. Hvordan barna i seg selv kan akseptere det. Hvordan foreldrene og familien kan godta at barna deres opplever å bli trakkasert basert på foreldrenes tro, ikke deres egen. At barna selv i voksen alder fremdeles klarer å holde fast på dette.

Religiøs fanatisme som dette skremmer livskiten ut av meg.

Og la meg bare si; dette er ikke kristne mennesker. Dette er ikke kristne holdninger.


Hva syns du om at det finnes slikt? Hva syns du om at ikke disse barna blir tatt vare på av barnevernet? Hva tenker du om alt dette? Hjelp meg gjerne å forstå om du får mer ut av det enn meg...

20 eksterne tanker:

Dæniel sa...

Heh, jeg skjønner ikke helt hvordan man kan klare å bli sånn. Men man kan vel på et vis sammenligne det med islamister og terrorister i Islam (bare at det ikke er SÅ gale). Alle religioner har sine wackjobs, og når de som er det er ressurssterke og dominante mennesker som står bak er det lett for å bli sånn. Andre eksempler er Scientologi-kirka, og diverse andre sekter. Det er på et vis ikke til å unngå. Spesielt ikke når man tenker på hvor mange kristne det faktisk er i verden idag ...

Anonym sa...

Jeg har aldri sett en homse spise bæsj, jeg har sett mange homser spise mat, men aldri bæsj. Når jeg hørte den uttalelsen mistet jeg med et all respekt for disse menneskene, og jeg klarte ikke ta dem seriøst lenger.

Samuel sa...

@ Dæniel:
Selvmordsbombere er nok hakket verre ja, det ser jeg jo såklart - men der har vi en faktor som er viktig å tenke på - og det er at det er lettere å bli fanatisk religiøs om man lever i fattigdom og undertrykkelse. Det opplever man ikke i like stor grad i USA som i mange islamistiske stater/land.

Vi har jo også et eksempel som var i media for ikke så lenge siden om den kirka i USA hvor alle var kledd som om de var fra 1800-tallet, hvor han presten hadde sex med barna i menigheten og hvor de hadde bygd en helt sinnsyk kirke. Den ble jo nettopp raidet av politiet og masse slikt. Alle som kom ut var jo helt forvirrede, for verden slik vi kjenner den var jo helt unaturlig for dem.

Får meg til å tenke litt på "The Village" :P

En viktig korreksjon; Scientologene går ikke for å være en kristen kirke.

Dessverre kan man nok ikke unngå fanatister nei. Det er skremmende å se hvordan de faktisk representerer Gud ved å gå rundt og spre hat, og at noen kan tro det faktisk er slik oppførsel Gud ønsker.

Samuel sa...

@ Joakim:
Jeg hørte faktisk ikke det utsagnet (jeg kom litt midt oppi det), men det var iallefall 20-40 forskjellige fakter ved denne menigheten som hver for seg kunne fått meg til å miste respekten for dem. Jeg tror faktisk ikke de hadde én eneste kampsak som for meg kunne bygd opp respekt ovenfor dem.

Selve holdningen deres om at homofile er årsaken til nesten alt ondt i verden, samt deres måte å behandle barna sine på og hjernevaske dem, i tillegg til deres budskap om at Gud hater mennesker, var for meg verstingpunktene.

Dæniel sa...

Heh, du kommer inn på det jeg egentlig skulle skrevet, nemlig at her er det nok ikke fattigdom en utløsende faktor. Men uansett, hovedpoenget var at det er slike folk i en hver religion. Det finnes ekstreme hinduer, ekstreme jøder, ekstreme muslimer og selvsagt ekstreme kristne.

Nå vet jeg at Scientologene ikke er kristne, selv om jeg ser at det ble litt dårlig formulert.

Nå er heldigvis ikke akkurat denne sekten noe spesielt stor, og har nok vansker med å tiltrekke seg folk på samme måter som andre. Jeg mener, hvem kan ta "Godhatessweden.com" seriøst. Så lenge man ikke får det inn fra barndommen av, så klart.

Samuel sa...

@ Dæniel:
Ja, da forstod vi hverandre iallefall ;)

Hehe, sekten er på rundt 70 medlemmer, og den forsøker i størst grad å informere, ikke verve - noe jeg tror den hadde hatt problemer med å gjøre uansett. Tror nok vi kan konkludere med at gruppen er avhengig av indoktrinering med barnegrøten for å øke i medlemstall ja.

For hvem kan, med en liten anelse bibelkunnskap, ta denne gruppen seriøst på noe grunnlag whatsoever? :P

Syns bare det er så interessant at de faktisk finner glede i folk som blir drept i bilulykker, og tilsynelatende ikke hadde følt sorg av å miste et familiemedlem til noen form for ulykke da det bare hadde vært et godt eksempel på Guds ufeilbarlige dom.

Latterlig, patetisk, og trist.

Dæniel sa...

Jeg synes det er så merkelig og ekstremt, (f. eks sangen "God Hates the World") at jeg nesten forventer at de plutselig kommer med en pressemelding der de forteller at alt bare er en spøk ...

Hadde det vært en parodi hadde jeg nesten beskyldt det for å være overdrevet.

Anonym sa...

Hun sa det helt i begynnelsen av programmet, programlederen kommenterte utsagnet på den ene plakaten. Og da sa hun at det var fakta, homofile spiste bæsj. Og allerede da mistet jeg all respekt for sekten, eller menigheten som de selv kalte seg.

Men som du sier, det var også mye annet i programmet som kunne fått en til å miste respekten.

Samuel sa...

@ Dæniel:
Hahaha, fantastisk formulert :D Det er som å forsøke å male en soloppgang; det ser helt unaturlig ut hvis du maler det helt naturlig. Du må faktisk underdrive det for at det skal virke ekte. Slik er det i dette tilfellet - det er nesten for overdrevet til at man kan klare å tro på det :P

@ Joakim:
Det er jo helt latterlig. Flott det finnes oppegående mennesker her på planeten...

Vil vel si at det meste faktisk var så dumt at respekt ikke er et ord som passer inn en gang!

Line sa...

DET va bare heilt sjukt!!!

Anonym sa...

Uff... Dette her er så teit!! Alt de står for e jo heilt motstridannes t bibelen..

Samuel sa...

@ Line:
I know, jeg ble helt dårlig av å se på det - men klarte liksom ikke å slå det av heller..

@ Ane:
Ja, det er derfor jeg ikke skjønner hvordan de kan si ting som "Vi leser bare bibelen, og prøver å opplyse folk om at Bibelen sier at Gud hater dem".

Journalisten skulle spurt; "Hvor i Bibelen står det at Gud hater mennesket?" og "Har dere ikke lest alle versene om Guds kjærlighet"?

:S

rockekua sa...

Jeg blir helt KVALM av å lese dette her. At mennesker kan hjernevaske barne sine på denne måten syns jeg er forferdelig!
Og at de kan reise rundt å spe Guds hat er jo helt i strid med hva Jesus ba oss mennesker gjøre.
Nei dette var rett og slett grusomt!

Anonym sa...

Jeg lurer på hva som egentlig har skjedd med han mannen som startet denne sekta. Han må jo ha opplevd noe forferdelig grusomt. Det er jo synd på disse menneskene. Tragisk er det..

Samuel sa...

@ rockekua:
Det er helt utrolig ja, jeg skjønner ikke hva som kan drive dem til noe slikt.

Men som de sier - at de blir hatet forteller dem bare at det de gjør er riktig; for det står i Bibelen at vi skal bli forfulgt og forhatt.

@ Ditte:
Kanskje han ble offer for en homofil voldtekt? ;) Hehe

Tragisk er et beskrivende ord...

Anonym sa...

Gud hater ingen! Blir så provosert! ARGH! Gud elsker alle! Gud hater ikke homofile.. Det står ingenting i bibelen om det! Får lyst til å filleriste dem og be dem lese bibelen på nytt!

At det går ann...

Anonym sa...

Så forresten et par til intervjuer.. Måtte bare komme her og få ut litt frustrasjon!:P

Gå inn på www.1227.com så blir vi alle glade!

-Anebanane:)

Anonym sa...

hmmm... jeg så denne dokumentarer for en stund tilbake, og har tenkt litt på det siden. først og fremst vil jeg si det at journalisten var utrolig dyktig i sin gjennomgang av denne saken, og det var utrolig interessant å se hvordan de tolket ting. dette betyr ikke at jeg er enig i hva de gjør, men det sier litt om konsekvensene av hva som kan skje hvis man kun leser det man vil i Bibelen.

jeg synes det er synd at denne gruppen med mennesker får lov til å fremme sin motstand på denne måten, og jeg tror - som dere sier - at de vil nok ikke skaffe flere medlemmer med denne fremgangsmåten.

slik jeg ser det har de et hovedproblem og det er at de leser det de vil lese, og velger å ignorere det som gjør at budskapet deres ville hengt på greip. de misbruker Guds navn, og klipper og limer sammen en religion slik at den kan passe deres meninger. dette skjer alt for ofte i dagens samfunn, og det er ikke bare disse som gjør det - desverre - selv om det - heldigvis - er få som gjør det så ekstremt som disse.

ellers vil jeg bare si to ting:
ane: (kult navn btw :P) de har grunnlag for å si mye av det de sier ifra Bibelen, men måten de sier det på strider i mot Bibelen.

ellers: ikke at noen av dere er der, men husk at det ikke er vi som skal dømme andre. vi skal rettlede, ikke dømme, det er heldigvis ikke vår jobb.

Samuel sa...

Ane:
Du har helt rett; Gud hater ingen, men han hater synden. De misser hele konseptet rundt Guds kjærlighet - og dette er jo det viktigste i Bibelen.

1227 var jalla ;) Vil faktisk anbefale alle å holde seg unna, for det ble bare stress.

vianho:
Jeg er fullstendig enig; journalisten var fantastisk. Han holdt seg hele tiden innenfor et saklig område i forhold til disse menneskene, og trampet ikke nevneverdig over respektgrensen. Dermed fikk han innpass og respekt av mange av medlemmene i sekten, og man så nesten at de sleit med disse fordømmelsene av ham.

Det at de er så ufattelig ekstreme er dessverre akkurat det som gir dem grobunn til å nå frem til hele verden. Det har blitt laget dokumentarer om dem. De har flere sider på Wikipedia. Mye videoer på YouTube. Ved dette når de frem til altfor store deler av denne verden med sitt budskap om hat.

Så selv om de er få, er de utrolig gode til å skape oppmerksomhet rundt seg...

Ellers vil jeg bare kommentere dine to ting;

De har grunnlag til å si at mye i dagens samfunn er feil, men de vinkler det helt feil. De har IKKE grunnlag til å si at Gud hater mennesker (som er deres hovedbudskap), de har heller ikke grunnlag til å si at Gud hater homofile (som kanskje i enda større grad er deres hovedbudskap). Jeg må nesten arrestere deg på dette punktet, for det de i aller størst grad forteller om er Guds hat. Gud hater synden, ikke synderen.

De påstår også indirekte at dem selv er den eneste gruppen troende som kommer til himmelen.

De har derimot rett i at noen som ikke har Jesus i sitt liv, ikke vil komme til himmelen. At syndens straff er døden. MEN - her er de eneste tingene de har rett i.

Problemet deres ligger mye i at de har glemt å lese nytestamentet.

Så igjen - jeg må nesten arrestere deg her - for de har IKKE grunnlag for mye av det de sier dersom de har lest hele Bibelen under ett.

Punkt to: Takk og lov for at det ikke er vår oppgave å dømme. Er det noe jeg er utrolig takknemlig for, så er det nettopp det :)

Anonym sa...

samuel:
greia er jo at de virkelig har forstått hvordan de må gå frem for å bli hørt, de må være ekstreme. desverre. ikke bare skaper de motstand utenfor kristne miljøer, men de er med på å skape strid innad i kristne miljøer. og jeg vet helt ærlig ikke hva som er verst...

jeg er helt med på at Gud elsker alle mennesker, og hvis jeg blir misforstått i hva jeg prøvde å få frem, beklager jeg. Gud hater synden, ikke synderen, akkurat slik du sier, men samtidig kan man ikke si at Gud ikke kommer til å dømme synderen, hvis synderen ikke vender om. og det er det jeg tror (eller kanskje mer håper) er deres budskap, bare VELDIG galt lagt frem...

om bloggen

Dette er ment å være en blogg hvor jeg skal dele mine meninger, og forhåpentligvis provosere litt :P Dersom du syns noe av det jeg skriver gir mening, eller absolutt ikke, si gjerne ifra :)

Håper jeg kan være litt ironisk, litt poetisk, litt humoristisk og litt saklig, alt etter når situasjonen krever de forskjellige tilnærmelsene :)